Sinds medio dit jaar hebben de twee ziekenhuizen acht zorgpaden verbeterd na tips van verpleegkundigen en specialisten. De ligduur van patiënten is drastisch ingekort en patiënten krijgen bij opname te horen wanneer ze uit het ziekenhuis worden ontslagen. Zo worden in het Kennemer Gasthuis patiënten met een liesbreuk in één dag geholpen.
Marjanne Sint
Zorgverzekeraar Achmea heeft de investeringen in het project van de twee ziekenhuizen gestimuleerd. De ziekenhuizen wisselen onderling ervaringen uit. “Voordeel van deze aanpak is ook dat medewerkers betrokken zijn bij veranderingen. Het zijn hun verbeteringen,” aldus bestuursvoorzitter Marjanne Sint van Isala.
Kennemer Gasthuis
Het Kennemer Gasthuis gaat de methode de komende tijd vooral gebruiken om de organisatie van de acute zorg te verbeteren. “Ongeveer veertig procent van de mensen die acuut worden opgenomen, kan binnen 48 uur weer naar huis”, zegt bestuursvoorzitter Harry Luik. Achmea verwacht dat de kwaliteitswinst die wordt geboekt een belangrijke bijdrage kan leveren aan besparingen op de zorguitgaven. “Het kabinet wil tien tot twintig procent besparen op de zorguitgaven. Kwaliteit is een hefboom voor het binnenhalen van een groot deel van de gewenste besparing”, zegt directievoorzitter Roelof Konterman van Achmea Zorg. (Zorgvisie – Eric Bassant)
Lees ook:
Isala klinieken krijgen definitief 440 miljoen lening
‘Overheid dupeert ziekenhuizen met rentevergoeding’
Patiënten willen actievere zorgverzekeraars